En vanlig träning

 

1. Vi samlas med en traditionell japansk ceremoni, en slags meditation, för att utövaren ska slappna av, hitta lugn, komma i balans och fokusera på träningen. För oss är detta inte något mystiskt eller religiöst, utan helt enkelt ett sätt att samla sig inför träningen.

2. Uppvärmningen består vanligtvis av uppmjukning och övningar som tränar styrka, smidighet, koordination och uppmärksamhet. Ibland gör vi detta genom lekar och kampövningar, som är både mångsidig träning och skoj.

3. Sedan övar vi fall och rullningar. Det är viktigt för teknikerna senare på träningen, men också mycket viktigt för självskydd. Att kunna falla rätt är ett led i att kunna skydda sin kropp. Fallträning övar också smidighet, balans och kroppskontroll – viktiga beståndsdelar i träningen. Vi övar många olika sorters fall, t.ex. framåtfall, bakåtfall, sidofall, hopprullningar – och alla dessa har närmast oändliga varianter och kombinationer. Under fallträningen tränar vi ibland även akrobatik, t.ex. handstående, hjulningar och handvolter.

4. Huvuddelen av träningen tränar vi bl.a. slag, sparkar, blockeringar, kast, fällningar, låsningar, balansbrytningar, fasthållningar, brottning och ibland vapentekniker och, viktigast av allt, försvar och kontringar mot allt detta. Ibland tränar vi på att försvara oss mot flera anfallare, eller att försvara oss mot anfall med tillhyggen, t.ex. knivar (och då tränar vi självklart med ofarliga attrapper av trä). Vi tränar traditionella tekniker, tekniker anpassade efter en modern situation och en hel del andra tekniker och former för att utövarna skall öva principerna inom Taijutsu – något som hjälper utövaren att kunna hantera vilka situationer som än uppkommer. Vi lär oss även mer om den mentala delen av självförsvar.

5. Träningen avslutas, precis som den började, med en kort japansk ceremoni.

Ingen träning är helt lik den andra, för Bujinkan är inget “slutet system” av tekniker, utan anpassar sig till situationen – något som är självklart nödvändigt i livet – och denna förmåga övar vi genom träningen. Ju längre du kommer i din träning, desto större plats får improvisation, kreativitet och spontanitet, och även ansvar för egen och andras träning.

Vi har också olika tema- och specialträningar, som skiljer sig ganska mycket från ovan. Framförallt punkt 4 varierar mycket. Exempel på teman kan vara styrka och fys, akrobatik, kampträning och kamplekar eller kroppskontroll.